Selasa, 12 Mei 2015

Bukankah aku guru pertamamu?


BUKANKAH AKU GURU PERTAMAMU?


Ashraf Adrutdin



Tatkala aku membisikkan kalimah Allah maha besar di telingamu,
Kau sewaktu itu pertama kali menatap dunia nan indah nan panca roba.
Bukankah aku yang pertama menjadi gurumu?
Bukankah aku yang menjadi guru pertamamu?
Bukankah aku guru pertamamu?

Kau mengajarkanku erti kasih sayang dan cinta sebenar kepada duniawi,
Aku kenal akan komputer, ipad, astro dan Einstein, dan Max Weber dan Derrida dan Shakespeare dan Dicaprio dan, dan, dan.

Monsun beralih dan mentari mengaum berdebat dengan sang petir,
kau ajarkanku membuka pendingin hawa,
Tidak ku tahu bahawa ozon mula menipis, karbon dioksida tidak terserap lagi dek daun dan akhirnya rumah kaca terbentuk,
menakluki atmosfera dan enggan melepaskan dan memeluknya umpama bidadari.

Aku belajar mengaji seperti kau sewaktu kecil,
Sayang, aku dan kau sekadar pandai mengalunkannya mengikut tajwid dan taranum,
Tidak pula kita gali tersiratnya ilmu-ilmu Qalam suci itu,
Erti khalifah tidak kita terapkan pada kehidupan apatah pada alam sekitar yang lekeh.

Tidak kau pernah menyentuh akan jati, mempening, bintangur dan halban,
Apa lagi ertinya beratus lagi haiwan yang mati pupus apa kau peduli,
Kau kata kita sekadar berusaha mencari rezeki yang halal,
Untuk masa hadapan aku, kau dan cucu cicit kita.




Aku tidak mengungkit,
Cuma kesal kerana aku, kau dan kita semua masih membisu dan mengikuti sahaja,
Tidak kita bangkit melawan kapitalis yang sekular yang bukan sekadar menghancurkan alam sekitar bahkan jiwa, akhlak, etika, pemikiran, pegangan, pendirian dan, dan, dan.

Tidakkah aku merasa berdosa membiarkan perogol, peragut, perompak, dan, dan, dan,
Merakus segala apa yang ada di tubuh di dada belantara dunia,
Dan membiarkan definisi kemodenan menakluki umpama kita dijajah semula.

Dan saat aku pejamkan mata buat kali terakhir,
kaulah yang pula menjadi guruku terakhirku,
dengan membisikkan ke telingaku,
kalimah Tiada Tuhan melainkan Allah.


ashraf adrutdin
5 mei 2015
Kuala Lumpur.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan