Ahad, 19 September 2010

Aku dan dia

AKU DAN DIA

Aku,
Pendatang yang dikerodongi kemiskinan,
Ketakutan, kedaifan dan kenaifan,
Ghairahku demi kerekau sesuap nasi,
Ghairahku demi mengisi kekosongan nurani.

Dia,
Datang aku menghampiri dia,
Datang aku menyusuri tiap bukit dan bukau,
Datang aku mendaki gunung nan memuncak,
Datang aku demi menagih kasih,
Datang aku demi untuk diriku.

Lalu,
Duduk aku menghampiri dia,
Di hadapan dia melutut, merayu aku meminta – minta,
Sekian lama diriku mencari dia,
Akhirnya terpadam rindu tamat pencarian.

Lalu,
Tekun provokasi aku mendengar,
Meneliti setiap ungkapan mulutnya,
Kompeten jemariku menyalin katanya,
Segala yang kurang disempurnakannya,
Segala yang salah diperbetul olehnya.

Kini,
Sedekad telah aku lalui,
Penat lelahku terhapus kini,
Pengorbannya yang tanpa sudah kini,
Terbalas olehku,
Yang kini cekal mengubati jiwanya,
Melawan mati.

ashraf adrutdin 2004


                                                                       

Tiada ulasan:

Catat Ulasan