Rabu, 23 Oktober 2013

SKMM 2083: Hadiah

Gemilang.


Pernah,
rinduku diguris sepuasnya,
pernah,
hatiku dihiris semahunya,
ternyata sudah,
cintanya rekaan cuma,
sekadar,
hiasan bicara.

Telah,
terpadam,
kasih dan perasaan,
semakin kelam,
wajahnya di ingatan,
ternyata sudah,
cintanya tiada harga,
sekadar,
hiasan bicara.

Tiada,
alasan yang nyata.

(Kini) Malam gemilang,
menyambut kehadiran kekasih,
hadiah dari maha Esa,
wajah yang riang,
bersinar bagai berwarna warni,
di dada,
damai dan sentosa.

Semoga dikau sirami,
ketandusan halaman hati,
kembali subur dan mewangi,
abadi,
di malam gemilang.

 Lirik: Aidit Alfian



Manja.


Bergema tangisan,
di subuh hari,
berserta pujian pada Illahi,
menanda bermulanya,
titik kehidupan,
di dada dunia untukmu insan.

Engkau diciptakan,
tiada celanya,
dan engkau dilahirkan suci tanpa dosa.

Kita ditemukan,
di bumi Tuhan,
sebagai saudara yang sealiran,
sebelum terpedaya inginku khabarkan,
tetapkan kiblatmu sepanjang jalan.

Senyumlah kau manja,
sepuas adanya,
senyumlah kau manja,
waktunya kan tiba.

Terikat,
siang benderang,
malam gelita,
kerana dalam buruan,
bisikan durjana,
teguhkan pada hatimu,
pada yang Esa,
semoga kau tak tersungkur di kaki dunia.

Dengarkan pesan dariku,
moga berjaya,
kotakan janjimu dulu yang satu itu,
janjimu,
di alam sana untuk setia,
kepada DIA yang punya segala-galanya.

Lirik: Bakhtiar Effendy



Kedua-dua buah lagu yang saya tampilkan pada catatan saya kali ini memberi makna yang mendalam buat saya, apatah lagi saya kini dihadiahkan Al-Wali seorang anak perempuan, Amna Aishah. Lagu-lagu ini dendangan kumpulan Baba (1996), yang saya akui tidak terkenal dan popular, namun itu bukanlah kayu pengukur pada bagus atau tidak sesebuah kumpulan, lagu dan lirik mereka.

Amna Aishah, nama Aishah saya petik dari nama bondanya sendiri, Saidatul Noraishah. Mengapa saya membawa nama Aishah kepada anak saya, itulah yang saya kira istimewa. Saya mahu agar nama bondanya diabadikan bersama namanya, agar anak saya tidak lupa akan bonda yang melahirkannya, dan menjaganya dengan penuh kasih sayang. Nama itu kan tetap bersamanya, sehingga ke akhir hayat, bersama semangat dan cinta suci.

Benar, kasih ibu itu sangat luar biasa. Kesabaran yang luar biasa. Cinta yang luar biasa. Rindu yang luar biasa. Nak, utamakan bondamu dahulu pabila kau besar sayang, jagalah hatinya, usah kau lukainya. Bapak 'kan setiasa mendoakan kesejahteraanmu, nak. Jadilah kau insan, bukan sekadar anak. Jadilah kau manusia, bukan sekadar orang. Jadilah kau pemimpin, bukan sekadar yang dipimpin.



Ashraf Adrutdin
24 Oktober 2013
12.08 pagi
Batu Caves.





1 ulasan: