Isnin, 21 Oktober 2013

SKMM 6013: Komen artikel 'Novel-novel MelayuMutakhir: Analisis Cerminan Nilai Budaya Bangsa


Memahami artikel Ramli Isin ini, saya berpendapat bahawa novel-novel Melayu yang diberikan contoh beberapa pengarang diandaikan tidak mencerminkan nilai budaya masyarakat, dalam konteks Melayu secara sepenuhnya atau menyeluruh.
Base atau asas dalam penghasilan karya novel saya kira berdasarkan pengalaman dan pemerhatian pengarang. Pengarang kemudiannya mengolahnya dengan imaginasi, khayalan, dan idea mereka sendiri bagi menghasilkan karya yang bukan sahaja indah dari sudut bahasa, juga dari sudut teknik penceritaan. Ini kadangkala boleh menyebabkan ketidakseimbangan antara nilai realiti dengan teknik penceritaan sehingga terhasilnya karya fiksyen. Ini secara tidak langsung boleh mengelirukan pembaca kerana hanya cebisan kecil yang barangkali sengaja atau tidak sengaja ditapis atau ditinggalkan oleh pengarang nilai budaya (realiti) masyarakat yang ada dalam novel mereka.
Namun begitu, sesetengah novel tetap juga menggambarkan tentang keadaan kehidupan dan nilai budaya masyarakat di sesuatu tempat yang pembaca tidak pernah berkunjung ke situ. Tambahan,  sekiranya keadaan atau nilai budaya yang dilakarkan dalam novel itu tidak benar-benar berlaku atau wujud, masakan ia boleh dikarang dengan berdasarkan imaginasi semata-mata. Justeru, meski ianya direka, ditokok tambah, mahupun didustakan kebenaran, novel dapat menggambarkan keadaan dan suasana pada ketika itu, di samping memberi maklumat asas. Pembaca haruslah meneliti nilai masyarakat yang dicerminkan dalam novel itu, selain mencabar kebenaran faktanya.
Novel juga boleh menjadi alat pemerintah sekiranya kebenaran yang dicitrakan dalam novel tersebut disimpangkan dan ditukar mengikut ideologi pemerintah/parti. Ini secara tidak langsung menyempitkan kebebasan berkarya secara jujur dalam mengungkap nilai, masalah dan keadaan masyarakat malah menghancurkan perkembangan kesusasteraan itu sendiri.

ashraf adrutdin
21 Oktober 2013
 2.31 pagi
Batu Caves

Tiada ulasan:

Catat Ulasan