Ahad, 20 Oktober 2013

SKMM 6013: Ulasan artikel 'Teks dan Makna dalam Drama Melayu Moden'




Teks sastera dalam genre drama merupakan suatu wadah, yang membawa pemikiran seorang pengarang dan dihidupkan oleh pengarah yang mampu menginterpretasikan teks setepat yang mungkin. Solehah Ishak dalam artikelnya ‘Teks dan makna dalam drama Melayu moden’ mengklasifikasikan teks dalam beberapa bentuk, dengan tiga yang utama adalah deklaratif, imperatif dan interogatif.
            Secara ringkasnya, deklaratif ialah teks yang ‘straight to the point’ dan tidak memerlukan daya fikiran yang berat, makanya sesuai untuk semua peringkat umur dan khayalak. Bagi teks imperatif, penonton drama biasanya akan menyimpulkan sendiri pengakhiran cerita kerana sifat drama yang tergantung dan tiada perleraian, seolah-olah penontonlah pengarang drama tersebut. Teks interogatif pula membawa dimensi yang berbeda dengan teks drama yang serius, berat dengan isi tersirat dan simbol-simbol. Kebiasaanya, drama sebegini membawa ideologi pengarang yang tidak mudah ditafsir khayalak. Pengarang seperti Noordin Hassan cenderung kepada teknik ini dengan contoh dramanya Sirih Bertepuk Pinang Menari dan Bukan lalang ditiup angin.
            Pengarang juga bisa mengarah dramanya sendiri, dan ini memberi roh sebenar pada sesebuah drama itu, kerana jelas drama yang diarah sendiri oleh pengarang lebih tepat tafsiran dan makna-makna berlapisnya. Apatah lagi, pengarang dan pengarah itu sendiri menjadi pelakon utamanya, drama lebih menyusup jiwa kerana lakonan itu benar-benar datang dari hati dan pemikiran pengarang itu sendiri. Syed Alwi merupakan contoh pengarang yang menjadi pengarah dan juga pelakon utama dalam dramanya.
            Teks yang dikarang oleh pengarang berbeza, memberi makna yang turut berbeza, lantas khayalak juga berbeza, dan ini biasanya terpecah pada golongan miskin – kaya, dan atau tua – muda.


Ashraf Adrutdin
21 Oktober 2013
12.07 pagi
Batu Caves

Tiada ulasan:

Catat Ulasan