Ulasan
makalah PANDANGAN ISLAM TERHADAP TRADISI
DAN KEMODENAN oleh Khalif Muammar A. Haris.
al-Turath al-Islami
ialah warisan ulama muktabar dalam bentuk kumpulan karya-karya ulama silam yang
merakam bagaimana Islam difahami dan dipraktikkan, berdasarkan kerangka
pemikiran Islam, bukan kerangka pemikiran sekular yang mentakrifkan tradisi
sebagai rakaman memori yang tidak perlu dijadikan panduan, malah dianggap beban
sejarah. Epistemologi Islam mengklasifikasikan ilmu naqliyyah (wahyu) dengan
akliah berdasarkan (base on) martabat
ilmu dengan tidak disama ratakan dan tidak dilebihkan, berbanding dengan
klasifikasi berdasarkan akal rasional, pertembungan boleh terjadi.
Islam tidak seperti falsafah modenisme barat yang
mengalami proses perkembangan daripada kegelapan kepada kebangkitan, pencerahan
kepada komedenan, seterusnya pasca moden. Ini dijelaskan dengan ketiadaan
dikotomi tradisi dan modeniti (dualisme)
dalam Islam, yang ada hanya proses Islamisasi yang membawa semangat
rasionalisme dan intelektualisme kepada semua peringkat manusia, semua golongan
manusia. Peradaban Islam mementingkan ilmu, dengan penghasilan karya-karya besar
ilmuwan yang menjadi rujukan ilmuwan seterusnya. Golongan liberal yang sekular
ini juga memisahkan secara dikotomi mutlak (total)
antara ilmu Tuhan dan ilmu manusia, agama dan sains, Tuhan dan manusia. Ini
sesuatu yang asing kerana wahyu menjadi penghubung Tuhan dan manusia.
Kejatuhan Islam bermula apabila ketiadaan
karya-karya ilmuwan dan munculnya salafiyyah movement yang memandang enteng
tulisan-tulisan ulama. Mereka dengan biadabnya (loss of adab) menolak bimbingan dan ajaran ulama dengan anggapan
idea ulama hanya pandangan, sama seperti pandangan orang biasa, bukan pandangan
orang berilmu. Mereka keliru dan sesat, mentafsir al-Quran dan al-Sunnah dengan
kefahaman mereka sendiri, tidak berdasarkan penafsiran ulama muktabar yang
lebih memahami berserta ilmu yang tinggi. Jelas epistemologi Islam akan menjadi
kacau bilamana memahami nas tanpa perantara ulama, yang boleh bercampur aduk
dengan keraguan, was-was dan kesesatan, apatah lagi difahami secara luaran
sahaja, bukan lapisan dalaman (tersirat).
Seruan menghormati ulama dijelaskan
dengan mengambil kira ilmu dan hikmah yang dikurniakan Tuhan kepada ulama, yang
menjadikan mereka berautoriti dan diangkat menjadi rujukan kerana kewibawaan
mereka dalam sesuatu bidang. Autoriti ini penting kerana jika orang lain yang
bukan ahli ilmu tersebut diangkat menjadi pemimpin, kebobrokkan, kezaliman (tidak
adil) dan penyelewengan boleh terjadi, dan akhrnya merugikan kita umat Islam.
Fasa sejarah barat modeniti bercirikan
industrialisme, kapitalisme dan sekularisasi. Jelas penekanan kepada sains dan
teknologi serta pembangunan fizikal telah meminggirkan agama, tradisi dan
metafizik. Akhirnya dehumanisasi berlaku dengan segala krisis moral dan jenayah
yang tidak terkawal lagi dek kerana ketidakseimbangan pembangunan. Walhal,
Islam yang syumul ini tidak meletakkan manusia sebagai penentu segala sesuatu
dan sumber segala hak yang menjadi ibu kepada kepincangan ini. Perspektif Islam
mentakrifkan pembangunan sebagai pembangunan yang menyeluruh, dengan agama
memainkan peranan yang dominan, tidak menumpukan bentuk fizikal semata. Oleh
yang demikian, penumpuan kepada pembangunan insan dan institusi pendidikan
perlu diutamakan, manakala pembangunan material serta sains dan teknologi
sebagai complementary. Ini kerana,
budaya berfikir membina kekuatan roh dan akal, yang menjadi asas tamadun.
Apabila minda tertawan (captive mind), secara tidak langsung kita telah bergantung kepada
kuasa asing yang kuat, menjadikan kita lemah dan pudar pandangan alam
(worldview) Islam. Sejarah
menunjukkan kerajaan Turki Othmaniah dan Mesir yang mengalami westernisasi jatuh hancur, dan akhirnya
kedaulatan hilang apabila berlaku campur tangan asing.
ashraf adrutdin
24 november 2013
Tiada ulasan:
Catat Ulasan