Jumaat, 23 Disember 2011

semalam | janji

semalam - seandainya tiada semalam,
di mana aku melalui hidup di antara tujuh petala langit dan bumi Al-Wali ini?,
seandainya aku telah pergi menghadap sang pencipta alam,
bagaimana bisa aku mewarkah karya ini?

awak berjanji dengan saya untuk menunaikan solat berjemaah, - mana janji-janji awak?
awak berjanji mengajarkan saya bacaan al-quran dan bersama - sama memahami isi ertinya kalam Allah itu, - mana janji-janji awak?
awak berjanji mendidik dan membimbing saya menjadi isteri solehah, dan juga pada anak-anak,- mana janji-janji awak?

air hujan menitis membasahi pusaraku yang kegersangan..hatiku terpaut pada keindahan berbumbungkan langit dan liang lahad,
kembalilah ke fitrah manusiawi,
laksanakan perintahNya dengan penuh keimanan di jiwa, bukan hanya di raut wajah,
karena keikhlasan tidak dibaca pada putihnya wajahmu, tetapi bersihnya hati yang disinari ilmu dan amalan muliamu disisi Al-Wali,

ku tinggalkan kau dengan ilmu agama yang cukup,
agar kau dapat menongkah arus berseorangan tanpaku,
sia-sia Allah pulangkan nyawa kau tika subuh menjelang, kau masih dilitupi kulit babi pendinding kesejukan pagi.

Lalu si suami berkata di dada langit: "seandainya kau mengintai langit,
jangan lupa melambai pada rembulan,
agar kerinduanmu sampai padaku sampai menusuk jiwaku,
karena kita mengintai cinta yang sama,
pada bintang, kilauan cahayamu itu ku pinjam untuk menyinari hidupmu,
dari pilu,
sampaikan sayangmu pada mentari,
agar esok hari ku bangun,
ku titip cahayanya untuk sinari hari ku yang kelam tanpamu di sisi,
aku rindu pada ke[ayu]anmu..

Si isteri lalu menjawab,
membalas pada cengkerik yang membawa bunyi kerinduan,
"Semoga Allah menyayangimu yang menyayangiku keranaNya.."

+Karena aku inginkan kau menjadi isteri solehah,
kerana Allah aku mohon keredhaanNya,
aku berdoa agar kau ke syurga,
melalui pintu mana yang kau kehendaki,
isteri yang taat,
Allah jaminkan syurga untuknya.
InsyaAllah.


ashraf adrutdin,
ku sangka bidadari, turun dari syurga (coco),
11.20 pagi, 23 hb ,12 ,2011

1 ulasan:

  1. bersabar lah...dan ...

    KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
    QURAN MENJAWAB :
    "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
    - Surah Al-Baqarah ayat 216

    BalasPadam