Ahad, 17 November 2013

SKMM 6013: Ulasan artikel ‘Opening address the world of Islam: an outline’ oleh Syed Muhammad Naquib Al-Attas





Worldview atau pandangan hidup Islam tidak berasaskan pemerhatian pancaindera dan juga akal rasional manusia terhadap pandangan alam. Pandangan hidup Islam merangkumi aspek dunia dan akhirat, di mana dunia merupakan alam untuk kita bersiap sedia sebelum ke akhirat.
            Islam bukan budaya dan Islam tidak berasal dari kebudayaan dan elemen falsafah dengan bantuan sains. Islam datang melalui wahyu (al-Quran) dan diajarkan oleh Rasulullah melalui hadis (ucapan dan perbuatan). Islam tidak menjalani proses kematangan atau pembangunan (kemajuan), hanya proses interpretasi dan perincian yang berlaku oleh generasi silih berganti dari beberapa bangsa yang berubah yang mana masih bersumberkan pada Al-Quran yang kekal, tiada perubahan isinya. Wahyu terakhir ini kekal bentuk isinya, dan membawa kebenaran yang hakiki, menafikan al-Quran bukan ciptaan budaya dan rekaan etnik tertentu, bukan jua gabungan tradisi budaya dan etnik mahupun melalui penemuan sains.
            Bagi Naquib al-Attas worldview Islam adalah pandangan Islam tentang realiti dan kebenaran yang nampak oleh mata hati kita dan yang menjelaskan hakikat wujud. Islam sebagai suatu pandangan hidup yang membezakannya dengan pandangan hidup lain. Sifat-sifat Tuhan dalam Islam, tidak sama dengan konsep ketuhanan yang difahami atau dibawa oleh beberapa agama tradisi seluruh dunia. Malah tak sama dengan konsep ketuhanan Greek, dari falsafah barat, dari sudut sains, mahupun timur (Oriental).
            Tuhan dalam Islam, melalui Rasulullah dan berdasarkan Al-Quran, ialah Allah yang satu, maha Esa, berdiri sendiri (tidak bersandar), mutlak dan kekal abadi. Allah tiada anak dan tidak diperanakkan, wujud dan berada di mana-mana, namun bukan seperti yang difahami oleh pantheism. Allah maha besar, maha mengetahui, maha mendengar dan maha melihat, dalam erti kata tiada yang terlepas atau terkhilaf dari Allah. 


Ashraf Adrutdin
17 november 2013
11 malam

2 ulasan:

  1. Assalamualaikum, salam perkenalan. Singgah baca entri di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    BalasPadam